Hyödyllisiä linkkejä

Suomen perhosten luettelo

Valtakunnallisen Päiväperhosseurannan tietojenkeruulomake

Perhoshavainnot

Tälle sivulle on kerätty pdf-tiedostot eri vuosien huomionarvoisista havainnoista. Tiedostoissa on vain osa tietokantaan tallennetuista havainnoista  ja niitä ei ole päivitetty tiedoston teon jälkeen. Tiedostot on tehty pääosien kutakin vuotta seuraavan vuoden keväällä. Tästä syystä kaikki myöhemmin tietokantaan ilmoitetut havainnot puuttuta tiedostoista. Tarkimman tuloksen saat tekemällä hakuja ja selaamalla havaintoja suoraan tietokannassa.

Havaintojen ilmoittaminen

Suositeltavin tapa on havaintotietojen ilmoitus suoraan Laji.fi tietokantaan.

Ilmoita havaintosi käyttäen ”perinteistä” KKJ-yhtenäiskoordinaatistoa tai uutta EurEF-koordinaatistoa ja mieluiten vähintäänkin 1 x 1 km-ruudun tarkkuudella (uhanalaisten lajien havainnot vieläkin tarkempana).
Käytä ”salaa tarkat tiedot”-salausta, jos haluat muiden näkevän havaintosi vain ”kymppiruudun” tarkkuudella. Koordinaatit löydät
täältä.

Päiväperhoshavaintojen ilmoittaminen

Etelä-Karjalan Ympäristö- ja AllergiaInstituutti tekee vuosittaista valtakunnalista päiväperhosseurantaa johon seuran jäsenten toivotaan ilmoittavan päiväperhoshavaintojaan. Havainnot voi ilmoittaa vuosittain 30.11. mennessä suoraan Laji.fi tietokantaan erillisellä päiväperhosseurannan lomakkeella tai erikseen postitettavalla oheisella lomakkella (pdf tai excel):

Valtakunnallisen Päiväperhosseurannan tietojenkeruulomake

Valtakunnallisen Päiväperhosseurannan tietojenkeruulomake (excel)

PERHOSHAVAINNOT (MAKROT)

PERHOSHAVAINNOT (MIKROT)

Kaikkien havaintopisteiden jakautuminen 10x10 km ruuduille.