NUORISOLEIRILLE ILMOITTAUTUMINEN MENOSSA JA METALLIYÖKKÖSIÄ LISÄTTY LAJISIVUILLE

23.06.2014 00:00

Nuorisoleiri Virolahdella 24.-27.7.2014. Ilmoittautumisohjeet ja ohjelma Kokoukset ja tapahtumat- sivulla.

Lajisivuille on lisätty metalliyökkösiä.

Hyvä Suomen Perhostutkijain Seuran nuori jäsen,

Suomen Perhostutkijain Seura ry tarjoaa sinulle ja perheellesi tilaisuuden kasvattaa perhos- ja hyönteistietämystäsi Kaakkois-Suomessa Virolahdella 24.-27.7.2014 järjestettävällä hyönteisleirillä (leirille voi saapua torstaina 24.7. klo. 14.00 lähtien).

Leiriympäristö on hyvässä perhosympäristössä ja lähiympäristöstä löytyy lisää mielenkiintoisia retkikohteita, joilta voimme toivoa monia Virolahden ”erikoisuuksia”. Ajankohdan pitäisi sopia hyvin mm. ritariyökkösten lentoaikaan.

LEIRI HYÖNTEISHARRASTUKSEN SYVENTÄMISEKSI

Leirin ohjelma on varsin vapaamuotoinen ja siellä on tarkoitus tarjota monipuolisesti ja yksilöllisesti opastusta harrastuksen eri muotoihin. Keskitymme erityisesti perhosten mutta myös muiden hyönteisten ja ötököiden etsimiskeinoihin, tunnistamiseen, käsittelyyn/valokuvaamiseen ensisijaisesti retkeilyn kautta. Ylipäänsä olemme leirillä mieluimmin ulkona kuin sisällä, mutta ohjelma toki muotoutuu sääolojen mukaan.

Leirille osallistuaksesi sinun ei tarvitse tietää valmiiksi ”kaikkea” perhosista. Mutta toisaalta, ei ole myöskään haitaksi, jos omaat jo valmiiksi laajemman tietämyksen hyönteisiä , sillä sellaista harrastajaa/tutkijaa ei olekaan, jolla ei olisi opittavaa. Pyrimme tarjoamaan leiriläisille opastusta yksilöllisesti, jolloin jokainen toivottavasta saa sitä oppia, mitä haluaa ja tarvitsee.

MAJOITUS, RUOKAILU JA MUU LEIRIN TARJONTA

Leiripaikkana toimii Harjun oppimiskeskus, joka sijaitsee Virolahden Ravijoella (Katariinankuja 19). Katso tarkemmin http://www.harjunopk.fi/

Keskuksessa on varattuna majoitustilaa 40 henkilölle ja majoitus tapahtuu 2-hengen huoneissa. Oma makuupussi tai omat lakanat tarvitaan.

Leirillä tarjotaan kerran päivässä lounas seisovasta pöydästä sekä lisäksi vapaamuotoisempia välipaloja aamuin illoin.

Hyönteisleirin puolesta on käytössä myös monenlaista pyydystysvälineistöä (valoja, syöttejä, feromoneja) sekä kirjallisuutta.

MITÄ MUKAAN LEIRILLE

Oman itsensä lisäksi leirille on syytä ottaa ulkoiluun sopivaa vaatetta (myös kumisaappaat, sadevarustus, lämpimämpää vaatetusta yöretkeä varten sekä uimavarusteet). Peseytymistä varten tarvitset oman pyyhkeen ja omat pesuvälineet. Yöpymistä varten tarvitset makuupussin tai lakanat.

Lisäksi ota mukaan haavi, otsalamppu (taskulamppu)ja halutessasi kamera ja/tai preparointivälineistö (neulat, laatikko, levityslautoja) jne….

(Huom. tarvikkeita voi tarvittaessa myös tilata ennakkoon (ennen 20.7.) Perhostarvike Tibiale Oy:ltä (tilaus(at)tibiale.fi), jolloin ne voidaan toimitetaan leirille.)

KUSTANNUKSET JA ILMOITTAUTUMINEN

Leirimaksu on 95 euroa/henkilö. Leirimaksu sisältää ruoat ja majoituksen.

Ilmoittaudu perhosleirille viimeistään 8.7.2014 mennessä joko sähköpostitse (toimisto(at)perhostutkijainseura.fi) tai puhelimitse joko 050-586 8531 (Jari Kaitila) tai 050-3807199 (arkisin klo 17 jälkeen) (Ari Uusimäki).

Ilmoittautumisen yhteydessä tarvitsemme osallistujien puhelinnumerot, vanhempien puhelinnumero(t) sekä  sähköpostiosoitteen (jos on). Lisäksi, jos tarvitset erityisruokavaliota, niin kerro siitä tarkemmin, jotta tämä voidaan huomioida ruokailuja järjestettäessä.

AJO-OHJE

Muiden kuin Lappeenrannan tai Taavetin kautta tulevien kannattaa suuntimaksi ottaa aluksi Hamina, josta jatketaan valtatietä itään kohti Vaalimaata. Ravijoen liittymästä käännytään etelään kohti Ravijokea. Seuraten Harjun oppimiskeskuksen opasteita paikka löytyy helposti.

Terveisin

Ari Uusimäki (050-3807199)